fbpx
skip to Main Content
Tom de Ket
Tom de Ket – Schrijver/Regisseur.
Schrijver en regisseur Tom de Ket is bekend van een aantal grote locatietheaterprojecten, waaronder De Drentse Bluesopera, O die zee, Voor eeuwig en Het Pauperparadijs. Daarnaast is hij oprichter van, schrijver voor en acteur bij DE VERLEIDERS, die onder meer te zien waren met de theaterhits als Door de bank genomen, Stikken en slikken, Stem kwijt en #niksteverbergen. Verder vormt Tom de helft van cabaretduo Van Houts en De Ket en werkte hij bij theatergezelschappen als Theatergroep Hollandia, Ro theater, Het Zuidelijk Toneel en Noord Nederlands Toneel. Ook maakte hij voor de VPRO de spraakmakende tv serie Begraven.
Tom de Ket.
Tom de Ket
Schrijver en regisseur Tom de Ket is bekend van een aantal grote locatietheaterprojecten, waaronder De Drentse Bluesopera, O die zee, Voor eeuwig en Het Pauperparadijs. Daarnaast is hij oprichter van, schrijver voor en acteur bij DE VERLEIDERS, die onder meer te zien waren met de theaterhits als Door de bank genomen, Stikken en slikken, Stem kwijt en #niksteverbergen. Verder vormt Tom de helft van cabaretduo Van Houts en De Ket en werkte hij bij theatergezelschappen als Theatergroep Hollandia, Ro theater, Het Zuidelijk Toneel en Noord Nederlands Toneel. Ook maakte hij voor de VPRO de spraakmakende tv serie Begraven.
Tekst/Regie
Suzanna Jansen – Dramaturg.
Suzanna Jansen is auteur van de bestseller Het pauperparadijs en werkte als dramaturg mee aan de gelijknamige theatervoorstelling. Haar boek Ondanks de zwaartekracht, een persoonlijk verhaal over de toekomstdromen van een eeuw geleden, werd genomineerd voor de prestigieuze BookSpot Literatuurprijs 2018. In 2019 verscheen Wael, het verhaal van een jongen uit Syrië. Eerder was ze in Moskou correspondent voor het Belgische dagblad De Morgen en schreef ze als freelance journalist voor onder meer NRC Handelsblad.
Suzanna Jansen.
Suzanna Jansen – Dramaturg.

Suzanna Jansen is geboren en getogen in Amsterdam. Na de middelbare school begint ze aan een balletopleiding maar stapt over op de studie Communicatie aan de HEAO. Na enige jaren bij een marketingbedrijf is ze in de jaren negentig betrokken bij de oprichting van Independent Media, het uitgeefconcern van Annemarie van Gaal en Derk Sauer in Moskou, waarvoor ze ook naar Rusland verhuist. In Moskou kiest ze voor journalistiek, ze doet als freelancer research voor documentaires van de VPRO en VRT, ze is correspondent voor het Belgische dagblad De Morgen en schrijft incidenteel voor onder andere NRC Handelsblad, HP/De Tijd en Opzij. Terug in Nederland schrijft ze reportages voor onder meer Trouw en Intermediair. Al gauw stuit ze op de roemruchte bedelaarskoloniën van Veenhuizen, en haar familiegeschiedenis daar. Een beoogd artikel over dat langdurige en unieke heropvoedingsexperiment in het Drentse veen loopt uit op een boek, dat in januari 2008 verschijnt onder de titel Het Pauperparadijs. Dit boek wordt onverwacht een bestseller, waarvan inmiddels meer dan 280.000 exemplaren zijn verkocht. Het Pauperparadijs is in 2014 verschenen in het Spaans en verschijnt in 2016 in het Duits. Ze werkt nauw samen met Tom de Ket aan de theaterproductie Het Pauperparadijs en neemt de dramaturgie voor haar rekening.

Dramaturgie
Michiel Voet – Decor.
Michiel Voet is beeldend kunstenaar en theatervormgever. Hij maakte in 2014 bij Orkater de voorstelling De onzichtbare man, die tot eind vorig jaar speelde in binnen- en buitenland. Michiel werkte verder voor onder meer het Nationale Theater, DE VERLEIDERS, Het Zuidelijk Toneel, Toneelgroep Maastricht en KVS Brussel. Naast beeldende kunst en theatervormgeving speelt fotografie een grote rol in zijn werk. Hij is docent aan de HKU in Utrecht, waar hij verbonden is aan de opleiding Master Scenography. Voor het decor van Het Pauperparadijs en werd hij in 2019 bekroond met een Musical Award.
Michiel Voet.
Michiel Voet – Decor.
Michiel Voet is beeldend kunstenaar en theatervormgever. Hij maakte in 2014 bij Orkater de voorstelling <em>De onzichtbare man</em>, die tot eind vorig jaar speelde in binnen- en buitenland. Michiel werkte verder voor onder meer het Nationale Theater, DE VERLEIDERS, Het Zuidelijk Toneel, Toneelgroep Maastricht en KVS Brussel. Naast beeldende kunst en theatervormgeving speelt fotografie een grote rol in zijn werk. Hij is docent aan de HKU in Utrecht, waar hij verbonden is aan de opleiding Master Scenography. Voor het decor van <em>Het Pauperparadijs</em> en werd hij in 2019 bekroond met een Musical Award.
Decorontwerp
Lavalu – Muziek.
LAVALU maakt albums sinds 2009 toen zij furore kreeg met haar EP Now. Dit bracht haar onder meer naar Montreux Jazz (CH) en Noorderslag. Haar nieuwste album Solitary High komt op 5 oktober a.s. internationaal uit met aansluitend een buitenlandse tournee én theatertour door Nederland dit najaar. Naast haar concertreeksen schrijft zij voor muziektheatervoorstellingen en componeerde al eerder voor o.a. het Residentie Orkest, Het Gelders Orkest en Toneelgroep Oostpool. Voor Het Pauperparadijs componeerde ze alle muziek en schreef ze diverse songs.
Lavalu.
Lavalu – Muziek.
LAVALU maakt albums sinds 2009 toen zij furore kreeg met haar ep Now. Dit bracht haar o.a. naar Montreux Jazz en Noorderslag. Met haar laatst verschenen album Fighting Wildfires (2013) werd zij onderdeel van de Ladies of the Lowlands en was daarmee te horen bij DWDD, radio en uitverkochte shows waaronder in de Kleine Komedie. Daarnaast schrijft zij voor muziektheater waaronder Het Pauperparadijs, NT Jong en TG Oostpool en componeerde & arrangeerde al voor Het Residentie Orkest, Het Gelders Orkest en het Oost-Nederlands Kamerkoor. 
Op 5 oktober komt haar eerste solo plaat uit. Écht solo: alleen piano en zang: Solitary High
Dit najaar gaat zij hiermee op een theatertournee langs 25 steden in Nederland en België.
Compositie/Muziek
Arien de Vries
Arien de Vries studeerde theatervormgeving aan de Rietveld Academie en de Jan van Eyck Academie. Ze werkt als kostuumontwerper voor o.a. het Amsterdamse Bostheater, Het Zuidelijk Toneel, NNT, het Nationale Theater, Toneelgroep Oostpool, Veenfabriek, Opera Zuid, Komische Oper, Theater Basel, TUP in Essen, Bos Theaterproducties, Orkater, Tryater en mugmetdegoudentand. Voor tv was ze betrokken bij het eerste seizoen van Toren C. Met haar vormgevingsteam won ze in 2010 de Wijnberg Scenografieprijs. Haar kostuumontwerp voor Het Pauperparadijs in Carré werd genomineerd voor de Musical Awards 2019. Arien geeft les aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam, afdeling Scenografie.
Arien de Vries.
Arien de Vries

OVER DE KOSTUUMS

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

Als een van de inspiratiebronnen voor het beeld koos het artistieke team historische film stills van mensen die als massa werkten in een fabriek. In de gestichten in Veenhuizen was de individualiteit ook ver te zoeken. Je werd daar letterlijk een nummer. Belangrijk dus dat je het ensemble en de acteurs als deel van een massa ervaart. Eenzelfde basiskostuum voor iedereen, gebaseerd op tijdloze werkkleding, werd het uitgangspunt voor de ontwerpen. Voor de grote scènes in het stuk draagt men daaroverheen weer nieuwe kostuums, hetgeen het gegeven “groep/massa” benadrukt. Dat het pauperkostuum altijd zichtbaar is werkt mooi mee aan de transparante speelstijl van het stuk. De kostuums zijn zo ontworpen dat ze hedendaags zouden kunnen zijn, maar door de context van het stuk als historisch worden ervaren.

Kostuumontwerp
Lonneke van Leth – Choreografie.
Lonneke is danser, choreograaf en artistiek leider. Ze studeerde dans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem, danste bij Introdans en is werkzaam als freelance danseres. Ze werkte de afgelopen jaren als choreograaf bij o.a. Het Nationale Theater, Toneelgroep Maastricht, De Appel, Theaterwerkplaats Generale Oost, Korzo Theater en The Iceland Dance Company, maar ook voor festivals zoals het Holland Dance, CaDance en Theater aan het Spui. Vanaf 2009 opereert ze zelfstandig onder de naam Lonneke van Leth Dans. Haar werk is herkenbaar, verhalend, muzikaal en toegankelijk voor een groot publiek. Lonneke bewerkte daarnaast grote klassiekers, waaronder Het Zwanenmeer, De Odyssee en Carmen. Ze verzorgde voor Het Pauperparadijs de choreografie.
Lonneke van Leth.
Lonneke van Leth – Choreografie.

Lonneke van Leth studeerde dans aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. Na haar afstuderen in 1994 danste zij bij Introdans. Sinds 1996 is zij werkzaam als freelance danseres en danste o.a. bij Djazzex, Dansity, Lopez Ochoa, Voortman en de Jonge. Sinds 2002 choreografeerde zij bij o.a. werkplaats: Generale Oost, Korzo Theater, The Ice Land Dance Company, maar ook voor festivals zoals het Holland Dance -en het CaDance festival. In 2005 kwam zij onder de vleugels van Theater aan het Spui voor een 4 jarige periode als jonge choreografe. Sinds 2009 opereert zij zelfstandig onder de naam Lonneke van Leth Producties en ontvangt zij structurele subsidie van de Gemeente Den Haag OC&W. Haar werk typeert zich als herkenbaar, verhalend, muzikaal en toegankelijk voor een groot publiek mede door de samenwerking met (live) muziek en diverse disciplines. Sinds 2012 brengt zij bewerkingen van grote klassiekers In 2012 was dit de productie “Het Zwanenmeer”. In 2014 bracht zij “De Odyssee” en nu zomer 2017 brengt zij haar bewerking van Carmen in het Zuiderstrandtheater Den Haag. Lonneke creëerde verschillende choreografieën voor diverse toneelvoorstellingen bij NT, De Appel, Toneelgroep Maastricht en vele andere vrije producties.
www.lonnekevanleth.nl

Choreografie
Peter Zwart – Geluidsontwerp.

OVER HET GELUID

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

Het Pauperparadijs is een muziektheatervoorstelling waarbij live muziek, zang en spraak afhankelijk zijn van geluidsversterking. Het maken van een geluidstechnisch ontwerp was dan ook een grote uitdaging. Ook de verplaatsing van buiten (in Veenhuizen) naar binnen betekende een zeer grote vertaalslag in geluid. Buiten heb je geen last van akoestiek, binnen wel. Hier staan de muzikanten verspreid over toneel, buiten stonden ze op 1 plek. Bovendien werken we dit jaar met 2 verschillende bands en acteurs, elke acteur en muzikant heeft een eigen geluid. Ik heb dus eigenlijk een compleet nieuw ontwerp moeten maken met 2 verschillende ‘show files’. Een mooie bijkomstigheid van deze nieuwe show is dat ik met de allernieuwste mengtafel werk. Als ik het goed doe, wordt je straks als toeschouwer getrakteerd op een zeer rijke auditieve ervaring.

Peter Zwart.
Peter Zwart – Geluidsontwerp.

OVER HET GELUID

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

Het Pauperparadijs is een muziektheatervoorstelling waarbij live muziek, zang en spraak afhankelijk zijn van geluidsversterking. Het maken van een geluidstechnisch ontwerp was dan ook een grote uitdaging. Ook de verplaatsing van buiten (in Veenhuizen) naar binnen betekende een zeer grote vertaalslag in geluid. Buiten heb je geen last van akoestiek, binnen wel. Hier staan de muzikanten verspreid over toneel, buiten stonden ze op 1 plek. Bovendien werken we dit jaar met 2 verschillende bands en acteurs, elke acteur en muzikant heeft een eigen geluid. Ik heb dus eigenlijk een compleet nieuw ontwerp moeten maken met 2 verschillende ‘show files’. Een mooie bijkomstigheid van deze nieuwe show is dat ik met de allernieuwste mengtafel werk. Als ik het goed doe, wordt je straks als toeschouwer getrakteerd op een zeer rijke auditieve ervaring.

Geluidsontwerp
Uri Rapaport – Lichtontwerp.

OVER HET LICHT

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

Het Pauperparadijs speelde in Veenhuizen buiten op locatie en het lichtontwerp was gebaseerd op het ervaren van de plek en de overgang van het natuurlijk daglicht naar de wereld van kunstlicht en de bijbehorende focus. Nu in Carré is het uitgangspunt vanaf het eerste moment een grote nadruk in licht op de vertelling, uitvergrotingen van de werkelijkheid waarbij we harde overgangen tussen scenes niet schuwen om de geschiedenis soms een duwtje te geven en de vervreemding te gebruiken. Licht, decor en video gaan onmerkbaar precies op elkaar aansluiten om de gevoelsmatige “historische” beelden te creëren maar ook om een magische wereld te tonen waar de eigen fantasie van de toeschouwer getart en gevoed wordt.

Uri Rapaport.
Uri Rapaport – Lichtontwerp

OVER HET LICHT

◆◆◆◆◆◆◆◆◆

Het Pauperparadijs speelde in Veenhuizen buiten op locatie en het lichtontwerp was gebaseerd op het ervaren van de plek en de overgang van het natuurlijk daglicht naar de wereld van kunstlicht en de bijbehorende focus. Nu in Carré is het uitgangspunt vanaf het eerste moment een grote nadruk in licht op de vertelling, uitvergrotingen van de werkelijkheid waarbij we harde overgangen tussen scenes niet schuwen om de geschiedenis soms een duwtje te geven en de vervreemding te gebruiken. Licht, decor en video gaan onmerkbaar precies op elkaar aansluiten om de gevoelsmatige “historische” beelden te creëren maar ook om een magische wereld te tonen waar de eigen fantasie van de toeschouwer getart en gevoed wordt.

 Lichtontwerp
Mirjam van Wijk
Mirjam van Wijk.
Mirjam van Wijk
Koorrrepetitor
Back To Top